Sweden&Norway

Digitalisering, ekoturism och det långsamma resandet

Publicerad: 2017-04-11
Text: Jimmy Timm                                        
Bilder: Minicards   

Vad definierar turism idag? -“benämning på människors aktiviteter när de reser till och vistas på platser utanför den vanliga omgivningen".
Det här är Nationalencyklopedins definition av turism. Givetvis kommer turismen i många olika skepnader och nu har Minicards dykt ned i några stora trender inom en växande besöksnäring. Vi börjar med digitaliseringen.

Vad lägger vi mest pengar på i modern tid? Jo den där resan vi längtat efter en lång tid, visar undersökningar från Google. Hela 60 procent av nöjesresande uppger att de spenderar mest pengar på att boka och genomföra den där efterlängtade planerade resan.

Dessutom menar Google att 85 procent av alla beslut som tas gällande vilka aktiviteter som ska besökas görs under själva resan. Detta gör att efterfrågan på turistinformation ute på hotell och boenden växer sig allt större i välbesökta städer.

Digitaliseringen breder ut sig inom turismnäringen

En viktig del av den moderna besökaren och turisten är åldersgruppen som kallas för ‘millennials’ eller ‘milleniegenerationen’ på svenska, enligt Visitas branschtidning Besöksliv.

Foto: Minicards Sweden & Norway

Denna generation är födda på 80-talet och framåt. Dessa människor har växt upp med datorer och mobiltelefoner och har därför andra mer digitaliserade vanor än många andra åldersgrupper bland turister och besökare i världens storstäder.

Efterfrågan på digitaliserade lösningar från den här åldersgruppen växer ute på hotellen och appar för snabba on-demand-bokningar via datorer, surfplattor samt mobiltelefoner har snabbt blivit en del av hotellens och resenäringens vardag. Branschen har helt enkelt anpassat sig efter den här nya och allt mer resande åldersgruppen av turister och besökare.

Naturupplevelser och ökad miljömedvetenhet inom turism

Även en sorts turism kallad ekoturism växer sig allt större inom resenäringen. Fenomenet slog först igenom i USA och går ut på att turista utan någon större inverkan på närmiljön eller lokalinvånare, samt att främja den lokala besöksnäringen.

Den här sortens turist och besökare har tröttnat på de vanligaste resmålen och är inga vanliga backpackers eller charterresande turister. De söker istället genuina naturområden att åka till för att exempelvis uppleva sådant som inte går att upplevas någon annanstans. Det kan handla om att besöka utrotningshotade djurarter till att åka på valskådning.


Enligt branschorganisationen Visit Sweden är ekoturismen den gren inom turism som växer snabbast globalt och Sverige har stor potential att bli en ledande aktör inom ekoturism.

Läs mer om ekoturism: Shopping, natur och mat präglar turismen i Sverige

Foto: Minicards Sweden & Norway

Det långsamma resandet

I skarp kontrast till den aktiva milleniegenerationen och ekoturismen har även en trend kallad “slow travel” etablerat sig de senaste åren. Slow travel är precis som det låter och går ut på långsamma reseupplevelser där man verkligen stannar och upplever resmålet.

I en artikel från Svenska Dagbladet står det att Slow travel härstammar från trenden ‘Slow food’ som startade i Italien 1986 som ett svar på  den växande snabbmatskulturen. I efterhand har Slow-kulturen utvecklats till en rad olika underkategorier och branscher däribland Slow travel inom turismen.

I samband med det långsamma resandet har även någonting som kallas för ‘digital detox’ vuxit fram. Detta är resor där man avstår från stressfaktorer som telefoner, datorer samt surfplattor och bara lever i nuet. Man kopplar av genom att koppla ned helt enkelt.

Foto: Minicards Sweden & Norway

Dessa trender inom besöksnäringen formar den till vad den är idag. En allt större digitalisering och miljömedvetenhet, kombinerat med en önskan att få koppla av under sin resa ställer givetvis krav på branschen och det kommer ständigt nya trender och resevanor som får branschen att stå i ständig förändring.

Med dessa lovande prognoser från både nyhetsmedier, myndigheter och branschorganisationer är det en spännande bransch att vara verksam i. Möjligheterna växer för varje säsong - vilket gör det till en värdefull tillgång att satsa på turister som din framtida målgrupp vilken verksamhet du än bedriver.

Jag heter Jimmy Timm och jobbar som kommunikatör för Minicards - vi förser med turistinformation och vägleder besökare på deras resa till sevärdheter och upplevelser i Göteborg, Stockholm och Oslo.

Källor:
Besöksliv
Nationalencyklopedin
Svenska Dagbladet
thinkwithgoogle.com
Visit Sweden