Sweden&Norway


En välsmakande, välspenderad och personlig start på 2018

Publicerad: 2018-03-08
Text: Jimmy Timm                                      
Bild: Minicards   

Svensk turism fortsätter att växa, i fjol summerade vi på Minicards sommarturismen under 2017 och såg en ökande trend med besökare från alla världens hörn. I Stockholm var det speciellt vanligt med långväga besökare från USA och Indien, Oslo dominerade hos asiatiska länder och Göteborg fick många besök från våra grannländer. 


Vi inleder det här året med ett tema som vi redan har varit inne och snuddat på i tidigare artiklar nämligen Sveriges framstående rykte som mat och dryckesproducent i världen och hur detta bidrar till matturismen. Vi kommer även att summera shoppingturismen i Sverige och förse med en uppdatering av vår kommande satsning på biljettbokning inför sommaren 2018.

Läs mer: Shopping natur och mat präglar turismen i Sverige

Mikrobryggerier allt populärare

Vi ser en uppåtgående trend inom matturismen då det registreras allt fler mikrobryggerier i Sverige och enligt Skatteverket har antalet registrerade verksamheter mer än fördubblats mellan 2013 till 2017.
Det rapporterades på Sveriges Radio under fjolåret att antalet mikrobryggerier är nu uppe i mer än 300 stycken och fortsätter att växa.

Det sker även en allmän uppgång av alkoholhaltiga drycker då det 2009 fanns 897 produkter i Systembolagets sortiment för att sedan under 2016 ökat till 2668 produkter. Det är till stor del Mikrobryggerierna som har drivit på trenden, skriver Sydsvenskan i en artikel från 2017.

Branschnätverket Food Supply rapporterar under 2017 på sin hemsida att med finansiering från bland annat Jordbruksverket ska branschorganisationen Visit Sweden inleda satsningar för att öka medvetenheten om Sverige som resmål för matupplevelser. Visit Sweden ser potential att attrahera cirka 25 miljoner turister som vill uppleva Sveriges matkultur.

 

Foto: Minicards

Shoppingturismen ökar bland utländska besökare

Precis som under föregående år var 2017 ett spännande år inom shoppingturism. Enligt Svensk Handels årliga rapport ’Shoppingturism i Sverige’ har shoppingturismen ökat och de skriver att deras medlemmar har erfarit en ökning av handelns del i en växande besöksnäring.

Svensk Handel råder även sina medlemmar att inte se förbi den här målgruppen och engagera sig lokalt för att lära sig mer om besöksnäringen. Utländska turister omsatte cirka 54 miljarder kronor under 2017 och Svensk Handel menar i sin prognos att den siffran kommer ligga över 60 miljarder redan år 2020.

Turismen i Sverige omsatte hela 296 miljarder under 2017 och shoppingturismen stod för 85 miljarder vilket är cirka 29 procent. Svensk Handel delar upp konsumtionen i två huvudkategorier, sällanköpsvaror och dagligvaror där sällanköpsvaror är vanligast bland turister och besökare och står för hela 65 procent av utländska besökares handel. 

Foto: Minicards

Den personliga servicen fortfarande viktig

Service har alltid varit en viktig komponent i hotellbranschen. En artikel på sajten Besöksliv visar redan
att under 2016 är hotellen anpassade efter hotellgästernas preferenser som tillgången till wifi och
diverse streamingtjänster.

I artikeln nämns att ”service management nu har blivit reputation management” och det blir allt viktigare med att förse med förstklassig service och därav behålla sitt goda rykte på recensionssajter som Tripadvisor och Expedia.

När företaget Resebemanning analyserade reseindustrin under 2017 fann de att de flesta resenärer har stor internetvana, men det finns fortfarande många resenärer som värdesätter den personliga servicen i brist på ork och tid att boka sin upplevelse själva.

Foto: Minicards

Biljettbokning via Minicards

Vi på Minicards välkomnar dessa uppgifter och vill informera om ett kommande projekt för biljettbokning till sommaren som möjliggör för våra anslutna hotell och boenden att förse med möjligheten att boka biljetter för aktiviteter och evenemang för hotellgäster och turister.

Läs gärna mer om Minicards Ticket Service och se illustrationer i bildspelet hur det kan komma att se ut i det kommande bokningssystemet på hotell i våra anslutna städer. 

 

Text: Jimmy Timm

Källor:
Besöksliv
Food Supply
Svensk Handel
Sveriges Radio
Sydsvenskan
Tripadvisor
Visit Sweden